dijous, 9 de desembre del 2010

El Parrissal i el cim de l'Arany (Matarranya)

El Parrissal és el lloc que més ens sorpren del massis dels Ports, les agulles (gubies) surten espectaculars de l'estret congost que forma el riu Matarranya; en aquesta sortida circular les podem contemplar des de sota i també en el camí al cim de l'Arany, des de sobre.

Per accedir-hi hem d'arribar a Beseit (Beceite) per la carretera que va des d'Arnes a Vallderoures (Valderrobres), al poble de Beseit trobarem indicacions que ens guiaran fins a la pista asfaltada que porta al Parrissal; després de 7 kms, aprox. trobarem una àrea de picnic amb àmplis aparcaments i és on la pista queda tallada.

Aquí comença el camí per una pista molt concorreguda per "turistes" doncs el camí del Parrissal és molt frequentat, és un camí que en tot moment segueix el riu Matarranya i a mida que ens hi endincem es va fent cada vegada més estret, fins arribar a un punt on l'aigua no ens permet passar més endavant (en temps de poc cabal la ressenya diu que es pot passar fins al final, on les parets de  l'estret gairebé es toquen).

En aquest punt prenem un camí indicat com el "Pas del Romeret"; el camí remunta en forta pujada i fins i tot trobem trams equipats amb esglaons i cadenes que ens ajudaran a superar les dificultats.

El camí està marcat amb els senyals de la ruta "estels del sud" (estels de color blau), un cop el camí comença a baixar ens hem de fixar en un pas barrat de la ruta "estels del sud" i és en aquest punt on l'hem d'abandonar i seguir llavors una sèrie de fites i algún punt blau que ens portarà fins a la carena de les moletes de l'Arany.

El camí costa de seguir i cal estar molt alerta a les fites. En algun tram ens caldrà una grimpada de II/III per poder prosseguir endavant.

Un cop arribats a la carena trobarem un sender marcat com PR (blanc i groc) el resseguirem cap a la nostra esquerra.

Aquest sender ens depara algunes sorpreses. Un pont de roca espectacular, l'arribada al cim de l'Arany (desviant-nos del camí seguint unes fites) i uns miradors que val la pena no perdres.

Sense deixar en cap moment el PR arribarem a un coll amb un pal indicador, ens caldrà seguir a la nostra esquerra baixant per una canal on el camí, per la dreta de la canal, ens portarà altra cop a la pista del Parrissal i ja des d'aqui cap on hem començat la ruta.

Val molt la pena fer aquesta ruta circul.lar doncs et dona una perspectiva molt completa de la zona.
Cal també una visita obligada als pobles de Beseit i Vallderoures.

1. Molt bona ruta!

El massís del Port té racons impressionants, i aquest és un de molt especial.